Adjaan/Marketing
Deze pagina maakt deel uit van de serie Adjaan. |
30px | Deze pagina in een notendop:
Deze Marketing pagina beschrijft een verzameling van activiteiten, die door Adjaan wordt gevoerd. Sommige zijn eenduidig, andere behoeven een beschrijving. In dat geval zal er een subpagina zijn. |
Imago bouwen
Verschillende onderwerpen, waaraan imago verhogende effecten zitten.
Imago brochure
Per maart 2010 is de status:
- Gewenst, niet gerealiseerd
- Kosten/inspanning te hoog voor beoogd effect
Blogs
Op het internet zijn verschillende locaties, waar je jezelf of je bedrijf kunt profileren. Een groep ervan zijn de blogs. Om goed in blogs te functioneren, is het nuttig om vooraf informatie te verzamelen, ideeen op te doen over de inhoud en zo meer. Op deze pagina kan daarmee worden gebrainwaved.
In de vorm [[Adjaan/Marketing/Blogidee/xyz]] wordt op de pagina Adjaan/Marketing/Blogidee verwezen naar diverse ideen. Sommige kunnen al zijn uitgevoerd, andere wachten op betere tijden...
Training
Via HP een training begonnen die het maken van marketing materiaal voor de 'shoe-string' budgetten mogelijk maakt.
Prijsbepaling
Voor het bepalen van een verkooppijs zijn er meerdere zaken, die een rol spelen.
- Inkoopprijs - Uiteraard is de inkoopprijs vrijwel altijd de grootste en voornaamste bepalende factor voor de eindprijs.
- Kortingen
- Volume korting - Bij grote aantallen valt (soms) reductie binnen de mogelijkheden.
- Relatie korting - Een breed begrip: Geef korting omdat de klant een bijzondere is.
- Leeftijd korting - de duur van een klantrelatie (en de omzet daarin) kan een factor zijn bij het vaststellen van de eindprijs.
- Marge - Marges kunnen per categorie verschillen
- Promo's - Ter stimulatie van een of meer producten willen leveranciers en/of distributeurs extra korting bieden.
Daarnaast speelt ook een rol of er bij de aanbieding van een product sprake is van een integrale aanbieding dan wel een samenstelling van een (nou ja niet echt een samenstelling) of meer producten en/of diensten. Zo zal voor de verkoop vanbij voorbeeld een software product een vaste prijs worden gehandhaafd, terwijl voor een server de prijs (inkoop + marge) mede wordt bepaald door concurrentie en de toegevoegde waarde in ded vorm van dienstverlening.
Prijslijsten
In de folder O:\Adjaan\Marketing\Prijslijsten\ staat een (nu nog ongeregeld) setje spreadsheets met prijslijsten. Er moet aan worden gewerkt om dit op orde te brengen en er zal een uniforme werkwijze gevormd moeten worden. Template:Meer
Promos
Leveranciers hebben van tijd tot tijd speciale acties ter meerdere promotie van hun producten. Adjaan wil daar uiteraard zo veel mogelijk op inspelen. Op de subpagina Marketing/Promos worden deze nader geduid.
Mailings
Mailings zijn cruciale elementen in de marketing mix. Door periodiek de (potentiele) klanten van je naam op de hoogte te houden blijven ze erop geattendeerd, dat ze met jou zaken kunnen doen. Daarom moet er een planmatige aanpak zijn om met een zekere regelmaat (1x per maand?) zo'n mailing te verzenden.
Een Mailingplan beschrijft wanneer welke mail naar wie zal worden verstuurd. Het functioneert tevens als historisch overzicht van verstuurde mails. Last but no least vermeldt het plan hoe een en ander technisch wordt gerealiseerd.
Hobbels
Het is goed vooraf een aantal potentiele struikelpunten te benoemen. Het zal helpen het uiteindelijke plan meer adequaat te kunnen opstellen.
- Mail inhoud
- Elke keer weer zal moeten vastgesteld wat het thema van een te verzenden e-mail is. Een wensenlijst is wellicht een mogelijkheid om een bron van inspiratie voor de inhoud te zijn.
- Inhoud van de adressenlijst
- Afhankelijk van de keuze of vanaf internet een mailinglijst toegankelijk moet zijn (inschrijven vij laten?) wordt de keuze gemaakt hoe de adressen bij te houden en hoe te voldoen aan de voorwarden uit de telecomwet (zie Anti SPAM), die zeggen, dat iedereen onder de notering in een adressenbestand uit kan komen.
Anti SPAM
Per 1 oktober 2009 is er een gewijzigde Telecom wet van kracht geworden. met name artikel 11.7 is het artikel waarin de anti-spam wetgeving wordt uitgebreid naar de zakelijke markt. Vanaf die datum mogen opdrachtgevers noch verzenders meer spam versturen in Nederland naar landen binnen de Europese ruimte (EU + IJsland, Noorwegen en Liechtenstein). Meer duiding van deze wet op spamklachten.nl.
Voor de bedrijfsvoering houdt deze wet in, dat e-mail aan een aantal eisen moet voldoen:
- de ontvanger moet toestemming hebben gegeven;
- de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn;
- de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen prijs meer stelt op ontvangst van deze berichten.
Acties per 1/10/2009
Dit houdt onder meer in, dat alle verzonden e-mail vanuit Adjaan aan de voorwaarden moet voldoen, die de wet hieraan stelt.
Daarom wordt voor alle accounts in LTC1049 Thunderbird (de Adjaan accounts) een template actief gemaakt, dat erin voorziet dat
- de naam van het bedrijf er juist in wordt vermeld
- een e-mail adres wordt opgegeven (of een website URL) waar een klacht kan worden ingediend
Onduidelijkheden
Wat mij (Jan) betreft, is er nog een aantal onduidelijkheden.
- Als een particulier een e-mail stuurt naar een bedrijf, dat hem niet kent om product informatie in te winnen is dat dan een commercieel doel?
- Mijn interpretatie van de definities op spamklacten.nl is, dat dit dus spam is.
- Welke sancties staan er op overtreding van de wet?
- Er wordt alleen vermeld dat de OPTA boete mag uitdelen. Over de regulering daarvan wordt niets verklaard.
CRM software
Op de HS1 server is het pakket sugarCRM geinstalleerd. Op de pagina Adjaan/Marketing/sugarCRM staat daarover meer.
Websites
Marketing doet Adjaan op het internet op meerdere plaatsen: #Eigen sites
Eigen sites
Er is de eigen Software Software[1]. Hiermee werd beoogd de potentiele klant op internet te laten kennismaken met het bedrijf. De site is nog actief om
- de mail accounts die eraan zijn verbonden
- de intentie als particulier een Nederlands No2Ex (Novice to Expert) platform te bieden. Dit komt helaas nog niet erg van de grond.
Een tweede website no2ex.adjaan.nl moet (zie boven punt 2) gaan dienen als site met meer klantgerichte informatie zoals white papers, voorbeeld configuraties, download faciliteiten, help forum en wat dies meer zij. Een tamelijk ambitieus plan, dat al wel in basis is gerealiseerd (toegang tot de site is er) De inhoud ervan ontbreekt echter.
Freelance.nl
Adjaan is op http://www.freelance.nl. geregistreerd. Dit is overigens een acquisitie site, bedoeld om freelancers aan opdrachtgevers te koppelen. In feite is dat dan ook geen marketing activiteit in de strikte zin van het woord.
- Gebruikersnaam: JanEnEm
- Wachtwoord: Zie KeePass Template:ShowKeePass
Bobex
Door in te schrijven op de (betaalde!) bobex site kan ik worden geinformeerd over zoekende opdrachtgevers. Ingeschreven ben ik. Betaald nog niet (nov 2009).
- Website: http://www.bobex.nl
- Gebruiker: JanEnEm
- Wachtwoord: Zie KeePass Template:ShowKeePass
met het group-concept van Linkedin kan je specifiek de groepsleden benaderen met marketing informatie. Daarom is er door mij (OllieB) een groep 'Adjaan' opgezet. Klanten en potentiele klanten tracht ik lid van deze groep te maken waarna ze ongehinderd door Telecom wetgevin benaderd mogen worden. Zie Marketingplan.xlsx voor gedetaileerde invulling.
LI Uitingen opwebsites
Here's the code snippet you'll need to embed the button for each of your services (or products).
- Product or service name
- Verschillende merken computer apparatuur voor de privŽ of kantoo
- Code snippet for LinkedIn 'recommend' button:
- <script type="text/javascript" src="http://platform.linkedin.com/in.js"></script><script type="in/recommendproduct" data-company="655912" data-product="27123"data-counter="right"></script>
- Product or service name
- Algemeen ICT advies voor klein-zakelijk en privŽ
- Code snippet for LinkedIn 'recommend' button:
- <script type="text/javascript" src="http://platform.linkedin.com/in.js"></script><script type="in/recommendproduct" data-company="655912" data-product="27143"data-counter="right"></script>
Zie ook
Marketing | Internet en Marketing | Comapnies |
- Referenties